План – конспект
уроку образотворчого
мистецтва
на тему
«Засоби виразності графіки. Пляма. Силует. Ритм
ліній і плям.
Композиція
« Дерева - силуети»
Тема: Засоби виразності графіки.
Пляма. Силует. Ритм ліній і плям.
Практичне завдання:
«Дерева – силуети».
Мета: дати поняття про силует як виразник форми предмета; розвивати знання з основ композиції, відчуття рівноваги на площині при створенні плями як виражального засобу силуетного малюнка.
Навчати учнів створювати узагальнений образ форми предмета і фону, передавати пластичну виразність силуетної форми. Розвивати естетичне сприйняття світу, вміння знайти прекрасне в оточуючому світі, бачити красу форми в природі та мистецтві.
Обладнання: для вчителя: репродукції картин художників: Г.Нарбута, Є. Круглікової, М.Ільїна; дитячі роботи, визначення слова «силует», таблиці з видами образотворчого мистецтва, зразки різних видів силуетів дерев;
для учнів: альбоми, олівці, гумки, туш, гуаш, пензлі, акварель, словник для записів термінів, роздатковий матеріал з різними формами дерев.
Мета: дати поняття про силует як виразник форми предмета; розвивати знання з основ композиції, відчуття рівноваги на площині при створенні плями як виражального засобу силуетного малюнка.
Навчати учнів створювати узагальнений образ форми предмета і фону, передавати пластичну виразність силуетної форми. Розвивати естетичне сприйняття світу, вміння знайти прекрасне в оточуючому світі, бачити красу форми в природі та мистецтві.
Обладнання: для вчителя: репродукції картин художників: Г.Нарбута, Є. Круглікової, М.Ільїна; дитячі роботи, визначення слова «силует», таблиці з видами образотворчого мистецтва, зразки різних видів силуетів дерев;
для учнів: альбоми, олівці, гумки, туш, гуаш, пензлі, акварель, словник для записів термінів, роздатковий матеріал з різними формами дерев.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Пригадати видио бразотворчого мистецтва.
-
Пригадати жанрио бразотворчого мистецтва.
-
Пригадати, що таке графіка, її виражальні засоби
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
ІV. Пояснення нового матеріалу
Розповідь вчителя: Коли у вечері ми йдемо вулицею і десь зі сторони падає світло, ми бачимо свою тінь, також можна побачити тінь будинку, дерева. Будь-якого предмета, то ми говоримо, що бачимо не лише людину, дерево, дім, але і їх СИЛУЕТИ.
ІV. Пояснення нового матеріалу
Розповідь вчителя: Коли у вечері ми йдемо вулицею і десь зі сторони падає світло, ми бачимо свою тінь, також можна побачити тінь будинку, дерева. Будь-якого предмета, то ми говоримо, що бачимо не лише людину, дерево, дім, але і їх СИЛУЕТИ.
Що ж таке силует?
Силует — площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на яснее тло (може бути й навпаки).
Розповідь вчителя про виникнення силуету – як виду графічної техніки.
Інколи трапляються події, здатні змінити життя однієї людини, але є випадки, що змінюють життя багатьох людей. Саме таки йвипадок стався колись у Франції з одним художником. Жив він у злиднях. І ось одного разу він вирішив написати листа генеральному контролеру держави Етьєну де Силуету і попросити у нього допомоги. І тільки-но він вивів його прізвище, як перо зробило кляксу. На одну лише мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка ніби впала на папір від постаті міністра фінансів. Лист так і не був написаний, але малюнок міністр все ж отримав. А згодом подібні до нього контурні зображення стали все частіше з'являтися, і називали їх "силуетами". Потім так назвали вид графічної техніки в образотворчому мистецтві, яка давала пласке однотонне зображення фігур і предметів.
(демонстрація портрету Етьєна де Силуета ХVІІІ ст.)
Згодом у цій техніці почали працювати художники-графіки. Із деякимиіз них ми зараз познайомимось.
Силует — площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на яснее тло (може бути й навпаки).
Розповідь вчителя про виникнення силуету – як виду графічної техніки.
Інколи трапляються події, здатні змінити життя однієї людини, але є випадки, що змінюють життя багатьох людей. Саме таки йвипадок стався колись у Франції з одним художником. Жив він у злиднях. І ось одного разу він вирішив написати листа генеральному контролеру держави Етьєну де Силуету і попросити у нього допомоги. І тільки-но він вивів його прізвище, як перо зробило кляксу. На одну лише мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка ніби впала на папір від постаті міністра фінансів. Лист так і не був написаний, але малюнок міністр все ж отримав. А згодом подібні до нього контурні зображення стали все частіше з'являтися, і називали їх "силуетами". Потім так назвали вид графічної техніки в образотворчому мистецтві, яка давала пласке однотонне зображення фігур і предметів.
(демонстрація портрету Етьєна де Силуета ХVІІІ ст.)
Згодом у цій техніці почали працювати художники-графіки. Із деякимиіз них ми зараз познайомимось.
РОБОТИ ХУДОЖНИКІВ-ГРАФІКІВ
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyM_08YO3Splf267TzIep3JRagNHhDAh8QB6h8bFPXhx5iXeCPN_R_50NnSFg-8ZHVLsDrybFJ1Sfhgtsygls34wyxbLTRkfVF04bWlIA24YAGDwKeVqQudpe7KgYIC0b_HE2KUfCJeTJ8/s1600/images+(7).jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj4DBN6N7GjVIK8Q46wePyjC4doboq9HP-SNuFWM4mmsYMgmW75TpfgCQO0wADh7cK6luFlbBdEyH-UutY8qIdC5xbGLx1e6LfqroknEhUfQChEuabYuxusf8rZz-huSO1nN_sOs3xw439M/s1600/images+(6).jpg)
Є.Круглікова «Портрет С.Єсеніна» Є.Круглікова «В галереї»
М.Ільїн «На прогулянці» М.Ільїн
«Ілюстрація»
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiqZMNIvPVLcONuZaeRuk8X37P7yjsIRehXxF-pV8CGGQ71sP39xDRthmsrHrSUCnPanG4c0cJTyN9txV57BuyVHS9xIUwGnA_DsF50aazn23gdtqt7EnyAkve2OFm9LshorotCw1XJ8KER/s1600/file1_html_6b9791a7.jpg)
За допомогою ліній і плям художник-графік передає свої думки й
почуття. Хоча, порівняно з живописом, у графічних творах обмежена кількість фарб, але вони мають перевагу у виразності, чіткості зображень. Художник-графік може виконати малюнок олівцем, пером і т.д.
Підведення підсумків:
Силует виконується тушшю на світлому фоні
чи білими фарбами на темному фоні, а також силуетні зображення можна вирізати з
паперу. Дотримуючись чіткості контуру предмета.
За допомогою якого виражального засобу створені роботи художників-графіків? (за допомогою – ЛІНІЙ, ПЛЯМИ).
За допомогою якого виражального засобу створені роботи художників-графіків? (за допомогою – ЛІНІЙ, ПЛЯМИ).
Бесіда з учнями:
Ми з вами вивчали, що лінія може змінювати настрій, передавати характер зображуваного. Зверніть увагу на різні породи дерев, які ви бачите на дошці, а особливо на будову їх гілочок. Кожна порода дерев, як і кожне дерево зокрема, має свою будову стовбура, гілок і листя. Так у дуба стовбур росте зазвичай прямо і підтримує багато тяжких гілок, які тягнуться в різнобіч; нижні гілки відхиляються до низу. У берези стовбур стрункий, тонкі гнучкі гілки, що легко згинаються, чорні плями контрастно виділяються на світлі й корі.
Характер руху стовбура та гілок дерев краще побачити взимку.
(Порівнюємо картини дерев, в залежності від пори року). Обговорення.
(Порівнюємо картини дерев, в залежності від пори року). Обговорення.
V. Педагогічний малюнок вчителя
ПОЕТАПНІСТЬ роботи
- Лінія горизонту
- Композиційний центр (намічаємо верх, низ)
- Промальовуємо основні контури
- Переходимо до роботи тушшю або гуашшю.
VІ. Практична діяльністьучнів
Вчитель здійснює контроль над роботою учнів, виправля єтипові помилки учнів демонструючи їх на дошці, наголошує про основні етапи роботи, а також прохарактерн особливості дерев.
Вчитель здійснює контроль над роботою учнів, виправля єтипові помилки учнів демонструючи їх на дошці, наголошує про основні етапи роботи, а також прохарактерн особливості дерев.
VІ. Підведення підсумку уроку
- Що нового ви дізнались?
- Над яким видом образотворчого мистецтва працювали?
- З
якими художниками познайомились?
Вправа
на увагу
- Силует
– це об’ємне, багатоколірне реалістичне зображення?
(Ні)
- Силует
– це однотонне зображення фігур та предметів суцільною плямою, що нагадує їх тінь? (Так)
VІІ. Оцінювання
Виставковий-вернісаж
Домашнє завдання:
Поспостерігати за силуетами дерев та за хмарками на небі.
Виставковий-вернісаж
Домашнє завдання:
Поспостерігати за силуетами дерев та за хмарками на небі.
Немає коментарів:
Дописати коментар