четвер, 27 листопада 2014 р.

Витинанка - вид народного мистецтва. Виконання композиції "Дерево життя".

План – конспект уроку
 образотворчого мистецтва
 на тему: «Витинанка – вид народного мистецтва.
                                                   Виконання композиції «Дерево життя»


                                                                 
5 клас
 Мета: розширити та закріпити знання учнів про мистецтво витинанки, історію його виникнення та розвитку; навчити техніці виконання витинанки; розвивати фантазію та естетичні смаки учнів; виховувати інтерес до українського народного мистецтва.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, презентації «Види образотворчого мистецтва», «Дерево життя», матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи. 
Тип уроку: комбінований.
 Техніка виконання: витинанка. 
 Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка. 
    Зоровий ряд: репродукції витинанок П. Глущенко, М. Павлової та інших майстрів, роботи учнів і вчителя.
    Музичний ряд: аудіозапис творів віденських композиторів – В. Моцарта, Л.Бетховена,Ф. Шуберта.
    Епіграф до уроку. Умілому всяка робота легка. 
 Хід уроку 
І. Організаційний момент. 
 Діти, подивіться яка чудова погода на вулиці, яке яскраве сонечко. Давайте візьмемо по промінчику і подаруємо тепло цього промінчика один одному. Нехай воно зігріє ваші маленькі сердечка.
 ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь. 
 З давніх-давен, а саме з тих часів, як люди перейшли від курінної хати до чистої світлиці, жінки-українки почали прикрашати їх рушниками, мальованками, витинанками, розписами. Сьогодні ми з вами згадаємо історичні передумови виникнення одного з видів декоративно-прикладного мистецтва, навчимося використовувати його традиційні елементи, виготовимо дуже красиву річ. А що це буде за диво, ви дізнаєтеся трошки пізніше. 
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
 1. Мозковий штурм.
 • Який вид образотворчогомистецтва називають декоративно-ужитковим? 
• Де використовують твори декоративно-ужиткового мистецтва? 
• Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте? 
• Які матеріали можуть використовуватись в цих видах? 
• Які з них маютьукраїнське коріння?
 • За якими правилами будується композиція у вишивці, різьбленні, килимарстві?
2. Гра «Відгадай». Визначити види образотворчого омистецтва.

 3. Повідомлення теми уроку.
      Про який вид декоративно-ужиткового мистецтва ми сьогодні поговоримо, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку. 
 Блищать у ножицях кружальця, 
 Приваблюють досебе пальці,
 Ті пальчики талановиті, 
 Рухливі, дружні, працьовиті,
 Вони охочі до складанок, 
 Умільці гарних... ( витинанок). 

 Так, ми сьогодні поговоримо про один з найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – витинанки. 
4. Легенда про появу витинанок в Україні.
      Колись у давнину, в одному українському селі, ввечері: сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться у село. Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку із собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу. Так в Україні з’явилися витинанки. 
IV. Вивчення нового матеріалу.
 При підготовці до уроку діти були об’єднані в групи: «Науковці» та «Фольклористи». Пояснення нового матеріалу відбувається за допомогою групи «Науковці». 
1. Презентація дослідницької роботи группою учнів.
 1-й учень.  Витинанка – це дивовижна річ, яка робиться із звичайного паперу. У давнину в Україні вирізані картини вішали на стіни й вікна, а паперовими серветками з красивими китицями прикрашали полиці для посуду та буфети. Господині пишалися кількістю вирізаних отворів у витинанці. 
2-й учень.  Ажурні витинанки були відомі ще з V століття до нашої ери. Це були вироби із шкіри й хутра. Ними прикрашали одяг людини, взуття. Перші паперові витинанки були роблені в Китаї. Напередодні свята весни люди наклеювали на вікна своїх будинків паперові візерунки. Наприкінці ХVІ ст. в Німеччині витинанки використовували для оздоблення книжок. 
3-й учень. А в Україні перші паперові витинанки з’явилися у ХVІІ-ХVШ століттях. Це були підкладки для печаток, так звані «кустоді». Коли папір за ціною став доступним широким верствам населення, витинанки потрапили до української оселі.
 4-й учень. Українські народні паперові витинанки як прикраси сільських хат з’явилися в середині ХІХ століття. Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний та рослинний, трапляються також фігурки людей або тварин, зображення предметів побуту, архітектури тощо.
 5-й учень. Ці вироби здавна використовувалися для оздоблення помешкань, зокрема стін кімнат, мисників, шафок, етажерок, святкового столу, а також альбомів, гербаріїв. Маленькі квіточки, зірки, сонечка наклеювали на рами вікон, сволоки, грубки.
 6-й учень. Паперове мереживо було частиною святкових обрядів, вважалося, що воно захищає житло від злих сил, приносить любов і добробут. Усе, що створене з любов’ю та зігріте теплом людських рук, несе в собі добре чарівництво. 
7-й учень. Вирізуванням з паперу, тобто витинанням, захоплювалися і дорослі, і діти. Поступово виявилися майстри-витинальники, які піднесли цей вид художньої праці до мистецького рівня.
 8-й учень. Залежно від призначення витинанки мають різну форму і квадратуру, заокруглену або прямокутну. Вирізують їх з різних видів паперу. Для готових виробів характерне є ритмічне і симетричне повторення мотивів орнаменту. 
9-й учень. Витинанки люди почали робити дуже давно. І кожен елемент мав свою символічну назву. Спочатку прикрашали краї витинанок зубчиками, гребінчиками, стрілами. А потім робили візерунки за допомогою хрестиків, кіс, павучків, завитків, крейцариків, кружечків. Цей вид мистецтва завжди чарував людське око. В наш час він був незаслужено забутий, а тепер починає відроджуватися. 
 2. Розповідь вчителя. Класифікація витинанок. За кольором витинанки можна поділити на: 
- однокольорові (витинанки, які виконані в одному кольорі);
 - багатокольорові (при створенні яких використовують декілька кольорів); 
- з підкладкою (які розташовані на тлі іншого кольору). 
    За сюжетом розподіляються на такі групи:
 - дерево життя; 
- зображення тварин та птахів ; 
- зображення сюжету із фігурками людей; 
- геометричні. 
    За технікою виконання витинанки бувають:
 - ажурні (зображення міститься у прорізах); 
- силуетні (зображення виступає силуетом);
 - одинарні (виготовленні з одного аркушу паперу); 
- складні (аплікаційні з кількох аркушів паперу, і тому завжди багатокольорові); 
- накладні (накладені одна на одну гіркою);
 - складені (твори, зображення яких утворені з окремих елементів). 
V. Закріплення вивченого матеріалу.
 1. Бесіда за питаннями. 
(Діти розглядають репродукції витинанок, що виконані учнями та народними майстрами)


 • Що зображують ці витинанки?
 • З яких елементів складається їх зображення? 
• Які кольори вони використовують?
 • Який настрій створюють в нас ці витинанки? 
• Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані одне з одним?
 2. Творче завдання.Пояснення до творчого завдання.
      - Сьогодні ми будемо робити симетричну витинанку. Частиною композиції може бути все, що є в побуті й природі. Наша витинанка має силуетну форму. Щоб зобразити її, ми маємо скласти аркуш паперу навпіл і намалювати на одній стороні силует. Після вирізання з’являться два однакові зображення. Потрібно стежити за тим, щоб зображення торкалося одне одного, інакше малюнок розсиплеться. Вирізати можна ножицями або різаком для паперу. Спочатку вирізають усі внутрішні дрібні отвори і лише потім контур. Після вирізування малюнок слід розгорнути, розрівняти і приклеїти клеєм ПВА на кольоровий папір або картон. 
3. Робота над формуванням навичок і вмінь.
       Учитель малює на дошці дерево, показує лінію складання паперу, вздовж якої потрібно робити ажурні прорізи. Небхідно продемонструвати, треба вирізати той чи інший елемент. Крона має бути широкою. Це дає велику можливість для витинання. Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім – більші. Перед тим, як наклеїти витинанку на картон, необхідно взяти до уваги характер колірних поєднань паперу та картону ( жовто-зелений, біло-синій, біло-чорний).
 4. Інструктаж з безпечної поведінки під час користування ножицями та клеєм.
  Правила користування ножицями.
 1. Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно. 
 2. На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти. 
3. Не тримай ножиці вістрями догори. 
 4. Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
 5. Передавай ножиці закритими і кільцями вперед. 
 6.Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
 Правила користування клеєм.
 1. Клей треба наноситипензликомвідсередини до країв. 
2. При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою. 
 3. Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою із тканини.
 4.Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити. 
 5. Індивідуальна робота над творчим завданням Учні виконують роботу під керівництвом вчителя.
 VІ. Підсумок уроку.

— Який твір декоративного – прикладного мистецтва називають витинанкою? 
— У якій країні виникли перші паперові прикраси?
 — З якою метою створювали витинанки?
— Як поділяються витинанки за технологічними та художніми особливостями?
 — Які витинанки ми сьогодні зробили? 







 

 



Література.
 1. Антонов В. Прикладне мистецтво. - К. : Світ, 1993. - с.223
 2. Глущенко І. Майстерні ножиці /за ред. І. Глущенко, М. Павлова. -К.: 1969. -с. 16
3. Лесів В. Витинанки - вигаданки // Дніпровська зірка. - 1982. - №75. - с.4
 4. Стренакова Г.Витинанки на уроках// Мистецтво та освіта. - 2001. - №2. - с. 17,26,57 
5. Станкевич М.Є. Українські витинанки. - К : Наукова думка, 1986. - с. 76. 
6. Сухорукова Г.В. Українські витинанки / за ред. Г. В. Сухорукова, О. В. Ступак.- К: Грайлик ,1995. - 78с.

1 коментар: